CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

nuffnang

26 June 2010

Aku, Keluarga dan UMNO





Semuanya bermula pada tahun 1995 selepas aku pulang berkhidmat dari daerah Hulu Langat.

Aku tak atau apa itu UMNO, tapi aku mula mengenali perkataan UMNO apabila dalam sejarah SPM dan STPM mengenalkan aku kenapa penubuhan, perjuangan, pejuang yang ingin memastikan supaya Tanah Melayu bebas daripada penjajah yang berada lebih 400 tahun dengan mengalirkan hasil tanah Melayu keluar. Aku skor juga SPM dengan A2 dan STPM dapat B. Ok laa tu. Terima kasih kepada Dato Onn Jaafar, Tunku Abd. Rahman , Tun Abdul Razak, Tun Dr. Ismail dan semua pejuang kemerdekaan. Semoga Allah merahmati kehidupan mereka ini. Amin.

Aku mula berada di pentas UMNO apabila Ustaz Abd. Hadi menjemput aku menjadi pengacara majlis perasmian UMNO Cawangan Sungai Sireh. Aku pun bukan tau.... main bantai aje. Semua ketawakan aku bila tetamu yang hadir aku panggil Yang Amat Berhormat. Mana aku tahu,,,,

Stelah menjadi Ahli UMNO, aku menghadiri mesyuarat dan telah dilantik 2 jawatan serentak iaitu setiausaha Pemuda dan cawangan. Acapkalilah aku menghadiri mesyuarat dan baru kini aku tahu........

Mati hidup salama ini aku tak tau bahawa pembangunan yang ada di kampung sama ada jalan raya, api letrik , air, parit, calvert, longkang, cuci parit, repair rumah dan sebagainya adalah tanggungjawab kerajaan. Tetapi kita yang perlu memohon. Kalau kampung tu tak maju.... jawabnya ketua kampung dan ketua UMNO tak menjalankan tugas.... itupun setelah aku tahu. Aku baru tahu bahawa api letrik yang ada di kampung aku telah diusahakan oleh Allahyarham Tuan Haji Nasrun bin Zainuddin dan seangkatannya seperti Tuan Haji Satimin bin Haji Othman, Tuan Haji Othman bin Dopet, Tuan Haji Rahuddin bin Ahmad dan sebagainya yang memperjuangkan untuk mendapatkan tenaga letrik. Kemudian jalan raya. Betapa besarnya pahala yang mereka dapat. Mereka ini sentiasa berusaha pagi petang, siang malam untuk pembangunan kampung Sungai Sireh. Terima kasih.

Kini, semua perkara ini menjadi tanggungjawab aku....... banyak juga yang telah aku lakukan dan di bawa untuk kampung aku...., permohonan calvert yang telah aku capai seperti di lorong 7, 8, 9, 10, 11 dan 12, Lorong Manap, Lorong 4, juga di Blok L dan Blok U sebanyak 6 calvert, jalan premix di lorong 4, Lorong Haji Satimin, Lorong 3, Lorong Shahrin, Lorong Lek Marpi, Lorong Semaat, Lorong Dasuki Ahmad dan entah lagi. Semua lampu awam di lorong-lorong yang ada kini. Terima kasih juga kepada ketua Kampung Sungai Sireh yang memberikan kerjasama dan dalam pada masa yang sama aku adalah setiausaha JKKKP kampung Sungai Sireh. Masih banyak lagi permohonan aku yang belum tercapai. Mungkin penganti aku pula nanti....

Tapi ingat ....... semua ini bukan datang secara mengolek... sedikit teguran aku adalah ketua kampung PKR kini..... tiada satu pun pembangunan di bawa masuk, tengok lah sendiri... dah 2 tahun memerintah.... alasan tak ada duit, kalau macam itu adak aku adam pun boleh jawab.

Sepanjang aku melibatkan dalam dunia UMNO sebagai pemimpin tempatan, pelbagai kutukan dan cercaan..... cikgu bodoh, mampus ko.... cikgu tohgut, kafir.... dan sebagainya. Hanya isteri yang tersayang selalu berpesan.... teruskan kalau ianya bukan sebenarnya. Bantulah orang lain...supaya di masa yang lain akan ada orang lain yang akan batu keluarga kita.



..............................................

Tapi pelik pulak aku, pernah aku bertanya pada orang PAS....... macam mana dengan bapak aku, bapak ko lain............... walhal bapak aku juga orang UMNO baca doa bila mesyuarat UMNO. Mungkin mereka tak mampu buat sebagaimana bapak aku buat. Dunia nya hanya 3... rumah, masjid dan sawah. Jarang miss atau langsung tak pernah tinggal solat kat masjid, ribut petir pun dia ke masjid bila masuk waktu sholat. Pukul 4 pagi dah mengaji kat masjid, antara waktu sholat magrib dan isyak di penuhi dengan mengaji. Pastinya bila bilan puasa 2 atau3 kali dia khatam al-Quran. Pernah jadi Imam dan siak masjid. Dan kalau 10 hari terakhir ramadhan pasti akan iktikaf kat masjid. Kami sendiri tak merasa berbuka sama bapak.... kerana dia lebih berminat berbuka bersama jemaah surau atau masjid. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas arwah ayah aku. AMIN.

Bapak Ko UMNO tapi....... tapi masuk syurga !

0 ulasan:

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...