CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

nuffnang

30 May 2010

Bermulanya dengan pohon Rumbia

Salam sejahtera.

Bermulanya penulisan ini setelah keinginan dan kemahuan untuk mencuba sesuatu dalam bidang ICT. Terfikir apakah paparan yang menjadi ingatan dan nostalgia yang sering bermain dalam fikiran. Tinggal dalam sebuah kampung yang dikelilingi pepohon kelapa, sawah padi, pohon mempelam, ubi kayu dan sebagainya. Tapi pohon rumbia yang suatu masa dahulu mewarnai kampung ku kini telah hilang. Hilang kerana rasa kepercayaan masyarakat kampung ku yang menganggapnya telah pudar peranannya.

Bagi ku......pohon rumbia di kampung memainkan peranan penting dalam kehidupan seharian pada masa lampau. Bagi anak petani seperti aku amat memerlukannnya pada itu.

Yang pastinya aku bersama kanak-kanak lain seperti arwah tandet, jujuh, gondol, endek, asim dan adik ku apok telah mengambil upah untuk mendapatkan pokok sagu bagi diproses mendapatkan tepung sagu. Menebang dengan menggunakan kapak, batangnya sebesar pemeluk akan dipotong-potong menjadikan keratan lebih pendek. Dipikul atau diboncengkan di atas basikal tua dengan rasa gembira dan seronok. Tak tahu penat. Teringat aku. Tahu ke anak anak ku memproses mendapatkan tepung sagu. Mungkin mengenali pohon sagu pun tak tahu.



0 ulasan:

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...