CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

nuffnang

30 May 2010

Musim Menuai Dan Pohon Rumbia


Esok 01. 06. 2010 adalah hari yang ku cadangkan agar padi di sawah yang ku sewa daripada emak untuk di tuai. 106 hari amat bersesuaian kerana Jabatan Pertanian menyarankan agar petani menuai padi pada hari ke 105. Berapa tan agaknya aku dapat tuai... namun hati ku amat mengharapkan agar menjangkau kepada lebih 10 tan.

Teringat ketika begini sewaktu aku berumur 9 tahun telah pergi memancing di sawah-sawah padi. Balik sekolah terus pergi memancing. Bukan hendak sangatkan tetapi keseronokan memancing bersama-sama kawan, pelbagai topik yang boleh kita perbincangan seolah-olah hendak menyelesaikan masalah dunia. Baru teringat, Kebanyakan kami memancing dengan menggunakan batang pelepah rumbia laaaa.......... Mana dapat gunakan batang pancing daripada pokok buluh, nak tebang pokok buluh tak boleh hari Selasa dan Khamis, pantang..... dan kadang-kadang tuan punya pokok buluh tak bagi, ada yang bagi tapi terpaksa beli sebatang 20 sen.....mana ada duit dan yang peliknya pernah kami nak curi batang buluh ini ada ular. Jalan yang paling selamat adalah dengan menggunakan batang pelepah rumbia. Tak ada pantang. Macam tak percaya, batang pancing buluh tak boleh kena langkah..... suwe kata orang tua-tua. Tapi kalau pelepah rumbia tak pulak. Apa yang penting seronok. Rumbia-rumbia....... banyak mengajar kami di zaman kanak-kanak agar lebih servival....

Pelepah rumbia sudah tidak lagi digunakan di sawah sebagai ganti orang-orang untuk menghalau burung pipit aji.....eh macam dah lam rasanya tak nampak burung pipit aji. Yang ada hanya kawanan burung pipit. Ajinya dah tak ada. Bila padi mula menguning...sibuk sangat lah menolong bapak membawa pelepah rumbia untuk di pacak di tengah sawah. Panas. Tapi bila terkenang ...... alangkah indahnya suasana begini. jika diberikan peluang untuk kali kedua, ingin rasanya berada di zaman kanak-kanak. Berlari di tepian batas padi ambil mengonggong pelam benban atau pelam air. Cair air liur sewaktu aku memcatat kisah perjalanan hidup ini. Masam-masam manis. Cair air liur.

Daun pokok rumbia dijadikan atap oleh bapak ku yang mana apabila musim menuai akan membina sebuah pondok untuk kami berteduh apabila mengerat padi. Gerenti emak akan buat lempeng tepung sagu rumbia. Rumbia oh rumbia. Terlalu mengagungkan pokok rumbia...tapi anak-anak ku langsung tidak mengenali pokok rumbia. Kenapa ek ?

0 ulasan:

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...