CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

nuffnang

30 May 2010

Alam Persekolahan Dan Pohon Rumbia

Kini, jika di tanyakan kepada semua kanak-kanak atau pelajar menengah atas mungkin tidak tahu bahawa pelbagai perkara yang boleh dimanafaatkan daripada pokok rumbia ini.

Semasa pembelajaran seni misalnya, aktiviti tampalan hanya menggunakan gam daripada pelepah pokok rumbia. Apabila dihiris pelepahnya akan mengeluarkan sejenis cecair yang boleh menjadi gam. Warnanya putih jernih dan bersih. Pagi-pagi sebelum ke sekolah jika ada pelajaran pendidikan seni maka bagaikan pesta pelajar di bawah pokok rumbia untuk mengambil pelepahnya untuk di bawa ke sekolah.

Malahan dalam seni juga, pelajaran anyaman maka daun pokok rumbia akan menjadi sasaran terutama mereka yang berada di kawasan sawah kerana tiada daun pokok kelapa. Maka bertaburanlah daun rumbia di dalam kelas setelah tamat sesi persekolahan. Teringat arwah Busu Mokhlis bin Ajab yang sibuk menyapu di kelas kami. Terima kasih.

Lidi-lidi daripada pokok rumbia kami jadikan sebagai asas membilang dalam pelajaran matematik atau ilmu hisab. Kalau tak ada pasti kena rotan atau berdiri atas kerusi sampai balik.
maklumlah nak cari pembilang daripada batang aiskerim sangat susah. Yang penting ada, pandai nanti dulu. Teringat-ingat aku.

Nanti kita sambung lagi dalam kisah lain.

0 ulasan:

nuffnang

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...